Sposoby finansowania małych i średnich przedsiębiorstw

Finansowanie firm ze środków własnych

Dla ponad 70% małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce głównym źródłem finansowania, szczególnie na początku ich funkcjonowania na rynku, są środki własne. Wariantem tego rozwiązanie jest wykorzystanie zarobionych środków pieniężnych na pokrywanie kosztów bieżącej działalności. Kolejnym rodzajem samofinansowania się firm jest sprzedaż zbędnych aktywów – maszyn, urządzeń, samochodów lub nieruchomości.

Korzystanie wyłącznie z wewnętrznych źródeł finansowania daje przedsiębiorcom poczucie bezpieczeństwa, niezależność od podmiotów zewnętrznych oraz nie generuje dodatkowych kosztów. Jednak środki własne najczęściej są ograniczone i często nie wystarczają na zaspokojenie wszystkich potrzeb przedsiębiorstwa. W sytuacji, gdy firma zaczyna się rozwijać korzystanie tylko z tego źródła finansowania może  hamować jej tempo wzrostu.

Zewnętrzne źródła finansowania przedsiębiorstw 

Jest kilka zasad, o których warto pamiętać, gdy korzysta się z pomocy kapitały zewnętrznego. Po pierwsze rentowność danego przedsięwzięcia powinna być wyższa niż koszt kapitału, który pożyczamy na jego realizację. Po drugie, pożyczony kapitał powinien być użyty do zwiększenia zdolności produkcyjnych lub wielkości sprzedaży firmy, a nie na jej bieżące potrzeby. Przedsiębiorca wykorzystuje wtedy zjawisko dźwigni finansowej. Firma rozwija się szybciej, niż w przypadku gdyby używała wyłącznie środków własnych.

Kredyty biznesowe mogą być wykorzystywane tylko przez przedsiębiorstwa, które same pożyczają pieniądze od swoich wierzycieli (tj. przez te same przedsiębiorstwa) w celu pokrycia kosztów transakcji handlowej. Zazwyczaj tanie jest uzyskanie kredytu handlowego (tj. pomijając banki). Kredyt handlowy umożliwia przedsiębiorstwom szybciej i łatwiej handlować, umożliwiając stronom uzgodnienie terminu kredytu, który pasuje do ich potrzeb. Pożyczki handlowe nie są oparte na odsetkach, a więc są dość tanie.

Kredyt kupiecki

Kredyty kupieckie mogą być wykorzystywane tylko przez przedsiębiorstwa, które same pożyczają pieniądze od swoich wierzycieli (tj. przez te same przedsiębiorstwa) w celu pokrycia kosztów transakcji handlowej. Zazwyczaj tanie jest uzyskanie kredytu handlowego (tj. pomijając banki). Kredyt handlowy umożliwia przedsiębiorstwom szybciej i łatwiej handlować, umożliwiając stronom uzgodnienie terminu kredytu, który pasuje do ich potrzeb. Pożyczki handlowe nie są oparte na odsetkach, a więc są dość tanie.

Najbardziej znaną formą kredytu kupieckiego jest płatność odroczona, zwana również kredytem dostawcy. Mówimy o niej w przypadku, gdy strona sprzedająca zgadza się na wydłużenie terminu płatności dla odbiorcy swoich produktów lub/i usług.

Drugą formą kredytu kupieckiego jest kredyt odbiorcy, czyli zaliczka lub przedpłata za produkt, który nie został jeszcze dostarczony lub usługę, która nie została jeszcze wykonana. Stosuje się go np. w przypadku drogich towarów, których zakupu lub wyprodukowania dostawca nie byłby w stanie sam sfinansować w całości.

Wiele firm równolegle do kredytu kupieckiego oferuje swoim kontrahentom skonto. Jest to procentowo określona zniżka od ceny, którą uzyskuje odbiorca, jeśli płaci za towar przed terminem płatności.

Kredyt bankowy i pożyczka pozabankowa

Szukając źródła finansowania zewnętrznego, polscy przedsiębiorcy w pierwszej kolejności wnioskują o kredyt bankowy. Jednak z raportów PARP wynika, że w 2019 roku 20 proc. małych i średnich firm spotkało się z odmową udzielania finansowania przez bank. Wynika to z faktu, że nie każda firma jest w stanie sprostać wymogom stawianym przez te instytucje finansowe np. w zakresie kondycji finansowej, braku zaległości w zapłacie zobowiązań publicznoprawnych, ryzyka branży, w której podmiot działa czy stażu funkcjonowania na rynku.

Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pożyczki w instytucji pozabankowej. Przykładem może być oferta pożyczek naszej firmy. Rozpatrując wniosek o finansowanie staramy się zrozumieć model biznesowy danego przedsiębiorstwa i wesprzeć go kompleksowo w realizacji celów. Specjalizujemy się w udzielaniu finansowania podmiotom gospodarczym, których sytuacja jest niestandardowa, wymaga indywidualnego podejścia i stworzenia produktu finansowego dopasowanego do specyfiki biznesu naszego klienta.

Faktoring

Faktoring (w klasycznej formie) jest usługą dedykowaną dla firm udzielających kredytu kupieckiego i polega natychmiastowej zapłacie przez firmę finansową za fakturę wystawioną z wydłużonym terminem płatności. Jest to sposób na finansowanie bieżącego obrotu.

Jedną z metod wykorzystywanych do finansowania zakupów jest wykorzystanie zaawansowanego systemu płatności o nazwie faktoring odwrotny. Istnieje możliwość, że bank pożyczy pieniądze od dostawcy, aby mogli oni kupić towary lub usługi od tego dostawcy. Następnie klient zwraca czynnikowi kwotę, którą czynnik pożyczył. W przypadku factoringu firma finansowa płaci dostawcy, który zobowiązał się zapłacić więcej niż kwota, którą firma obiecała zapłacić. Jeśli dostawca spłaci ten zwrot, czynnik otrzymuje określoną kwotę w wyniku kredytu, który uzyskała instytucja finansowa.

Leasing

Leasing to sposób na sfinansowanie majątku trwałego. Jest to szczególna umowa dzierżawy, umożliwiająca inwestorowi dostęp do dóbr inwestycyjnych tj.: pojazdy, maszyny, sprzęt, oprogramowanie, nieruchomości, bez konieczności zakupu tych dóbr. Jest to łatwo dostępne źródło finansowania, gdzie przedmiot finansowania np. samochód jest głównym zabezpieczeniem umowy. Leasingodawca pozostaje właścicielem przedmiotu. Leasing często udzielany bez wkładu własnego, ale bywa droższy niż kredyt.